W latach 1876-1879 powstał jedenastoprzęsłowy, drogowo-kolejowy most łączący Grudziądz z liniami kolejowymi Bydgoszcz-Gdańsk i Poznań-Toruń. Jak na tamte lata most grudziądzki był najdłuższym w państwie niemieckim – 1098 m.

Most kolejowo- drogowy, zbudowany w latach 1876-79, składa się z 11 przęseł o łącznej długości 1143 metrów. Odległość między osiami filarów wynosiła po 100 m, a światło przęseł po 97,3 m. Dźwigary miały pas górny paraboliczny, niezbieżny. W roku 1909 most wzmocniono dla dostosowania do zwiększonych norm obciążenia.
Most został wysadzony w 1939 roku, odbudowany przez Niemców, a w 1945 roku zniszczony ponownie. Zwalone do wody zostały wszystkie 11 przęseł. W latach 1947-51 most odbudowano.
Na obu przyczółkach most broniony był przez pary blokhauzów (wartowni) i stalowe bramy. Przy blokhauzach lewobrzeżnych umieszczono także stalową kratę.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *